29 mars 2010

Bakom ratten: Ford Focus RS Mk1 -03

En rally bil på gatan?


Det är ungefär så det känns när man sätter sig i en Ford Focus RS Mk1.
Bilen började produceras 2 oktober 2002 och slutade redan 11 november 2003 och räknades då till ca 4500 tillverkade bilar. Detta var Fords återvändo till RS-modellen som tidigare gett oss den mytomspunna Ford Escort RS Cosworth.
Focus RS är byggd på den vanliga "focus-plattan", men till utseendet skiljer det mycket på de olika modellerna. Bla är hjulhusen breddade, kofångarna lägre och större och bilen byggdes enbart i en färg, Imperial Blue.
Med 18" fälgar framtagna av OZ-racing och lågprofilsdäck ser bilen snygg ut redan från fabrik.

Brembo Fyrkolvssystem med 324 mm skivor fram och enkla kolvar på flytande bromsok och 280 mm skivor bak gör att bilen stannar snabbt och kontrollerat.
Motorn i Mk1an är en turboladdad fyrcylindrig 2.0L I4 Zetec-E som kopplats ihop med en fem-växlad MTX75-låda.

Focusen vi provat har försetts med ett Bluefin-chip, 3" de-catpipe, k&n luftfilterkit, H&R Fjädrar och Carbotech frambromsar. Den har endast gått 3400 mil och är i jättefint skick. Bilen som levererar ca 250 hk är bekväm att åka lugnt i även om man känner att det finns mycket under huven. Den låga vikten (1278 kg) gör att den är lite som en gokart på vägen. Vid gaspådrag släpper hjulen mot det blöta väglaget, flera växlar i rad.

Det är alltså detta jag saknar på RSen, fyrhjulsdrift!
Den hade garanterat blivit en av de roligaste bilar man kan äga om detta nu funnits.
Låg vikt, Mycket effekt, Fyrhjulsdrift. Vi kanske får se det i den tredje versionen sv RS.

Vi hoppas!

Av: Fredrik och Niklas Dawidsson
http://www.garaget.org/niklasd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar